SENIORZY NA RYNKU PRACY - CZYM SIĘ CHARAKTERYZUJĄ?

Lojalni, ceniący stabilizację, ale też wyjątkowo zaangażowani w swoje obowiązki. Baby Boomers to obecnie najstarsze pokolenie na rynku pracy, które powoli przechodzi na emeryturę. Większość swojego życia zawodowego prowadzili w zupełnie innych realiach społecznych, gospodarczych i technologicznych. Jak odnajdują się w nowej rzeczywistości, czego oczekują od pracodawców, co wnoszą do firm? Na te i wiele więcej pytań odpowiada czwarta część raportu Praca.pl i Experience Institute: Między Z a BB. Praca oczami pokoleń – Gen BB.

 

 

KIM SĄ PRZEDSTAWICIELE POKOLENIA BABY BOOMERS? 

Pokolenie BB, Baby Boomers, czy wreszcie „boomersi" – są to osoby urodzone w latach 1946-1964, w okresie wyżu demograficznego. Bardzo istotną rolę w kształtowaniu tego pokolenia odegrały powojenne realia, w których się wychowywało. Baby Boomersi prowadzili większą część dorosłego życie w czasach, w których dominował tradycyjny model rodziny, gdzie ojcowie zarabiali na utrzymanie, a matki zajmowały się dziećmi. Nie oznacza to jednak, że wszystkie panie zostawały w domu. Większość z nich w którymś momencie decydowała się na podjęcie pracy.

 

O pokoleniu BB często mówi się jako o tym, które kierowało się etosem pracy, lojalnością wobec pracodawcy, gotowością do poświęceń. Warto zaznaczyć, że jednocześnie zawsze ważne było dla nich zadowolenie z życia – chętnie wyjeżdżali na wakacje, korzystali z licznych rozrywek, jakie były dostępne w czasach ich młodości i dojrzałości. Jest to także jedno z pierwszych pokoleń, które nie uważa, że emerytura to czas wegetowania. Większość przedstawicieli Baby Boomers chce w tym okresie prowadzić aktywne życie, dalej się rozwijać i spełniać swoje marzenia.

 

A jak Baby Boomersi odnajdują się w dzisiejszej rzeczywistości i na współczesnym rynku pracy, w której technologia coraz częściej zastępuje człowieka, a doświadczenie zawodowe staje się mniej ważne od umiejętności szybkiego przyswajania innowacji?

 

Pokolenie Baby Boomers na rynku pracy

 

Dla przedstawicieli baby boomers istotna jest stabilizacja, co widać w historii zatrudnienia. Najczęściej osoby te pracowały przez wiele lat w jednym zakładzie, raczej nie zmieniając miejsca pracy. Dlatego nie do końca odnajdują się na runku pracy, w którym zaczyna dominować freelance, elastyczne godziny wykonywania obowiązków, praca zdalna i krótkie okresy zatrudnienia. Ciągła zmiana firmy nie jest dla nich równoznaczna ze stabilizacją, którą bardzo cenią. Dodatkowo często podkreślają, że lepiej się nie wyróżniać, co dla młodszych pokoleń może być nie do przyjęcia.

 

Z drugiej strony są to bardzo aktywne osoby, czasami zarządzające wieloma przedsiębiorstwami. Warto także podkreślić, że pokolenie Baby Boomers dobrze wie, że trzeba się doszkalać i poszerzać swoje kompetencje. Dzięki temu przyswajają zasady działania i korzystania z internetu oraz narzędzi cyfrowych. Za atut starszego pokolenia można uznać umiar w podporządkowaniu swojego życia globalnej sieci. Rzadziej mają problem z tym, żeby się „wylogować", preferują też komunikację twarzą w twarz.

 

 

PRACA.PL I EXPERENCE INSTITUTE: WYNIKI RAPORTU DOT. POKOLENIA BB

Jak kształtują się postawy przedstawicieli pokolenia BB wobec pracodawców, w czasie wykonywania obowiązków, czy ogólnie, na zmieniającym się w zawrotnym tempie rynku pracy? Najnowsze badanie Praca.pl i EI wskazuje na cztery charakterystyczne rysy tej generacji:

 

  • stabilność, ale nie stagnacja. To pokolenie czuje się najlepiej w stabilnych warunkach pracy, ale jeśli to konieczne, potrafi się dostosować;
  • sens, który buduje zaangażowanie. Jest to generacja wyjątkowo zaangażowana w swoje obowiązki i jednocześnie chcąca, by głos pracownika miał znaczenie;
  • równowaga i ugruntowanie. Osoby z pokolenia Baby Boomers kierowali się ideą work-life balance zanim to było modne. Stawiają jasne granice, nie ulegają presji ciągłej dostępności;
  • dojrzałość, która daje pewność. Osoby z tego pokolenia nie muszą już niczego udowadniać. Z jednej strony znają swoją wartość i możliwości, z drugiej wiedzą, czego chcą od pracodawcy.

 

GEN BB NA RYNKU PRACY – NIECHĘĆ DLA ZMIAN?

 Jedną z najbardziej charakterystycznych cech tego pokolenia jest potrzeba stabilizacji oraz niechęć dla poszukiwania zmiany – dla samej zmiany. Przedstawiciele tego pokolenia nie gonią za nowością, co ma wyraźne konsekwencje w przyjmowanych postawach zawodowych.

 

Z najnowszego badania Praca.pl i Experience Institute wynika, że:

 

  • tylko 41% osób z pokolenia BB jest gotowa zmienić branżę, 
  • 61% deklaruje, że nie planuje żadnej zmiany pracy,
  • zaledwie 5% przedstawicieli pokolenia BB aktywnie przegląda nowe oferty pracy, 
  • 34% przyznaje, że w ogóle im się to nie zdarza,
  • tylko 4% rozważa ewentualność zmiany zatrudnienia,
  • 17% jest otwartych na ewentualne propozycje od innych pracodawców,
  • zaledwie 32% postrzega swoje pokolenie jako aktywnie zmieniające zawód.

 

Co istotne, aż 57% osób z tego pokolenia odczuwa ograniczone możliwości awansu i rozwoju na swoim stanowisku, chociaż brak rozwoju rzadko jest dla nich powodem do szukania nowej pracy – taki powód wskazało tylko 18% respondentów. Najważniejszą pobudką do zmiany pracodawcy, tak jak wśród przedstawicieli innych pokoleń, pozostają kwestie finansowe (odpowiedź tę wskazało 60% badanych z pokolenia BB).

  

BOOMERSI ZADOWOLENI Z PRACY

Badanie pokazuje także, że przedstawiciele generacji BB częściej wyrażają zadowolenie z pracy niż ogół respondentów. Ogólne zadowolenie deklaruje 30% osób. Co najbardziej im odpowiada w obecnej sytuacji zawodowej? Przede wszystkim prac z zespołem (aż 85% osób z pokolenia BB wyraża zadowolenie z tego aspektu pracy) oraz ze stabilności zatrudnienia (83%). Cenią także to, że mogą utrzymać równowagę między życiem zawodowym a osobistym (75%). Mniej satysfakcjonuje ich poziom płac – tu zadowolenie wyraża tylko 48% respondentów, choć i tak jest to najwyższy wynik spośród wszystkich pokoleń. 

 

OD POKOLENIA Z DO GENERACJI BB – RAPORTY PRACA.PL I EI 2025

 

Badanie będące podstawą raportu Między Z a BB. Praca oczami pokoleń zostało zrealizowane na  przełomie grudnia 2024 roku i stycznia 2025 roku na próbie 1767 aktywnych zawodowo osób, z uwzględnieniem proporcji wieku, płci i województw. Nasze badanie ma łącznie 5 części, omawiające kolejno sytuację pokoleń Z, Y, X, BB. Ostatnia część będzie raportem podsumowującym i oceniającym dynamikę relacji między różnymi pokoleniami.

 

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z całym raportem na temat pokolenia Baby Boomers oraz wszystkimi częściami naszego przekrojowego badania na temat czterech pokoleń na rynku pracy!

Informacje o publikacji dokumentu