Aktualności

CYKLICZNA DIAGNOZA POTRZEB ROZWOJOWYCH DORADCÓW ZAWODOWYCH.

Celem cyklicznej diagnozy potrzeb rozwojowych doradców zawodowych jest pozyskanie informacji o potrzebach rozwojowych osób pracujących w charakterze doradcy zawodowego. Informacje te pozwolą na coroczne tworzenie rekomendacji w zakresie przygotowywania form wsparcia wskazanych osób i dostosowywania dostępnej dla nich oferty, zarówno na rynku usług komercyjnych jak również w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli. Dla realizacji tego celu zaplanowano konsultacje z interesariuszami w zakresie przygotowania najbardziej adekwatnego narzędzia zbierania danych, które pozwoli na powtarzalność w kolejnych (rocznych) cyklach badawczych. 

Potrzeba rozwojowa może być definiowana jako luka między aktualnym a pożądanym stanem kompetencji, wiedzy, umiejętności lub funkcjonowania jednostki, grupy lub organizacji, której zaspokojenie prowadzi do osiągnięcia wyznaczonych celów rozwoju. Wynika ona z diagnozy i ustalenia obszarów wymagających wsparcia w procesie uczenia się i zmiany. Zaspokojenie potrzeby rozwojowej odbywa się poprzez odpowiednio zaprojektowane i realizowane usługi rozwojowe, które uwzględniają autonomię i różnorodność uczących się oraz ich środowisko, zapewniając efektywność procesu rozwoju i wdrożenia rezultatów.

 

GRUPA DOCELOWA 

Przedmiotem cyklicznego badania będzie pozyskanie informacji w zakresie potrzeb rozwojowych doradców zawodowych, przy czym osoby biorące udział w diagnozie powinny być kwalifikowane do badania na podstawie pełnionej roli (w organizacji, społeczności, itp.) a nie na podstawie nazwy stanowiska, które obejmowałoby nawiązanie wprost do zawodu „doradcy zawodowego”. Chodzi o objęcie badaniem osób pracujących w obszarze doradztwa i poradnictwa zawodowego, tj. pełniących rolę doradców zawodowych, a zatrudnionych w sektorze oświaty, instytucjach rynku pracy oraz na rynku usług rozwojowych.  

Ponieważ potrzeby rozwojowe powinny być ujmowane szeroko, można wśród nich wyróżnić takie kategorie jak np.: 

  • potrzeby edukacyjne związaną z wykonywanym zawodem (dokształcanie/upskilling czy przekwalifikowanie/reskilling); 
  • budowanie odporności psychicznej w odpowiedzi na zmieniający się świat i konieczność świadczenia wysokiej jakości zbalansowanych usług dla osób dotkniętych kryzysem, np. w związku z bezrobociem, w postaci np. grup wsparcia, spotkań superwizyjnych czy innych form wsparcia psychologicznego; 
  • potrzeby związane z wzrastaniem jako osoba, tj. doskonalenia się w szerokim kontekście uczenia przez całe życie i w perspektywie ogólnożyciowej, tj. life-long i life-wide learning; 
  • inne, wskazane przez osoby uczestniczące w diagnozie. 

 

Szczegółowe kategorie potrzeb rozwojowych, których dotyczyć będzie cykliczne badanie, powinny zostać skonsultowane z doradcami i wskazane na podstawie wyników współpracy szerokiego grona interesariuszy.  

HARMONOGRAM KONSULTACJI

  1. Przeprowadzenie pierwszego spotkania konsultacyjnego online (ok. 1,5h) w dniu 04.03.2025, g. 10.00 na platformie teams oraz przekazanie formularza zgłaszania uwag (formularz online, ok. tydzień na zgłaszanie uwag).
  2. Zgłaszanie uwag do narzędzia (04.03-09.03.2025) 
  3. Drugie spotkanie konsultacyjne online (11.03.2025, g. 10.00) oraz  przekazanie drugiego formularza zgłaszania uwag (formularz online do zgłaszania uwag) 
  4. Druga runda zgłaszania uwag do narzędzia (11-16.03.2025) 
  5. Prezentacja pilotażowej wersji narzędzia na forum spotkania Dolnośląskiej Sieci Doradców (18.03.2025) 
  6. Pilotaż narzędzia (19.03-26.03.2025). 

Informacje o publikacji dokumentu