Coolhunter - czy to perspektywiczny zawód?

Co było modne i rozchwytywane jeszcze wczoraj, jutro może być traktowane jako zbędne i przestarzałe. Jak przewidzieć, który produkt się sprzeda, a który okaże się finansową ślepą uliczką? Firmy stosują całą paletę metod służących temu, aby nadążyć za upodobaniami klientów i jak najlepiej wpasować swoją ofertę w ich potrzeby. Analityk trendów rynkowych, który ma za zadanie wyłapywanie nowych trendów konsumenckich, to coolhunter / cool hunter. Na czym polega coolhunting, kogo poszukują pracodawcy, jak zostać łowcą trendów oraz ile można zarobić, pracując w tym stosunkowo nowym zawodzie na rynku pracy?

Coolhunter – kto to?

Coolhunter (ang. cool hunter – łowca trendów, dosł. łowca tego, co fajne) to osoba, której zadaniem jest analiza trendów rynkowych. Coolhunter nie tylko obserwuje zachowania konsumentów z danej grupy społecznej (grupy docelowej) oraz przewiduje nowe potrzeby i preferencje. Jest także swego rodzaju strategiem, wskazującym firmie kierunki działania. Do jego zadań należy zatem zbieranie danych, analiza oraz przewidywanie nowych trendów.

Zawód coolhunter, choć wciąż nie jest wyjątkowo popularny w Polsce, od 2010 roku figuruje w klasyfikacji zawodów i specjalności prowadzonej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (kod: 243101). Nie bez przyczyny znajduje się w kategorii „specjalistów do spraw reklamy i marketingu". Osoba na tym stanowisku najczęściej współpracuje z agencjami reklamowymi albo działami marketingu. Ponieważ doskonale orientuje się w preferencjach grupy konsumenckiej, zna jej dotychczasowe wybory i typowe zachowania, pomaga w opracowywaniu strategii wypuszczenia nowego produktu na rynek czy reklamowania go, tak, by przekaz jak najlepiej trafiał w gusta danej  grupy odbiorców.

Wedle polskiej klasyfikacji zawodów i specjalności: „najbardziej popularne sfery zainteresowań badawczych dla coolhunterów to: moda, design, muzyka, telewizja, styl życia, gadżety elektroniczne – praktycznie wszystkie przejawy kultury popularnej”.

 

Praca coolhunter – na czym polega?

Co leży w zakresie obowiązków łowcy trendów? Przede wszystkim obserwacja, gdzie trafiają i jak są odbierane produkty w różnych grupach klientów. Taka wiedza daje punkt wyjścia do planowania strategii marketingowych, wprowadzania ulepszeń produktu, zmian wizerunkowych.

W pracy coolhuntera zadania związane są także z prognozowaniem przyszłych trendów, docieraniem do osób, takich jak influencerzy czy trendsetterzy, którzy mają znaczny wpływ na kształtowanie opinii społecznych. Aby trafnie oceniać trendy, coolhunterzy muszą być na bieżąco w danej dziedzinie. Powinni śledzić wydarzenia związane z branżą. Przydaje się także sieć kontaktów, dzięki którym mogą docierać do istotnych informacji rynkowych szybciej niż konkurencja. 

Zgodnie z państwową klasyfikacją zawodów i specjalności coolhunter zajmuje się m.in.:

  • dokonywaniem obserwacji, gdzie trafiają produkty różnych marek i jak są one oceniane w różnych środowiskach i kategoriach wiekowych (...);
  • „wyławianiem” zachowania ludzi w danych sytuacjach: obserwowaniem, jakie ubrania, buty, fryzury lub noszą nastolatki, jaki sprzęt elektroniczny posiadają, co zamawiają do picia w klubach, pubach, kawiarniach, jakich słów używają;
  • ocenianiem wrażenia i zainteresowania, jakie wzbudził produkt wśród określonej próby wiekowej;
  • poszukiwaniem, odnajdywaniem i obserwacją grupowych liderów, którzy w naturalny sposób wprowadzają nowe trendy i promują określone produkty w swoim otoczeniu (...);
  • określaniem potrzeb konsumenckich i wyciąganiem wniosków, co zrobić, aby marka była pozytywnie odebrana w środowisku (...).

 

Coolhunter – jak zostać? Wymagania

Jak zostać coolhunterem? Rekrutacja na to stanowisko zwykle obejmuje:

  • ocenę nadesłanych aplikacji: często wymaga się CV oraz listu motywacyjnego, 
  • rozmowę kwalifikacyjną. 

Czasami kandydat ma za zadanie wykonanie także zadania rekrutacyjnego, w którym musi wykazać się znajomością np. branży rozrywkowej, modowej czy show-biznesu. 

Niekiedy rekrutacja obejmuje także testy psychologiczne i pytania mające sprawdzić cechy charakteru i predyspozycje indywidualne kandydata. W tym zawodzie kompetencje miękkie i dopasowanie osobowościowe jest bowiem niezwykle istotne.

Pracodawcy najchętniej zatrudniają osoby:

  • z wykształceniem wyższym – szczególnie cenne są studia z reklamy i marketingu lub dziedziny związanej z działalnością firmy, co gwarantuje dobrą znajomość produktu i branży. Mile widziane będzie wykształcenie (szkolenia czy studia) związane z public relations, biznesem, analityką rynkową;
  • z doświadczeniem w marketingu lub analizie danych, ewentualnie badaniach socjologicznych, 
  • dobrze znające daną dziedzinę rynku,
  • z dużą dyspozycyjnością, 
  • cechujące się tzw. intuicją rynkową, mające łatwość w odgadywaniu trendów, 
  • aktywne i entuzjastyczne, 
  • dociekliwe, wyczulone na szczegóły.

Do pracy przy kampaniach reklamowych skierowanych do osób młodych chętnie zatrudnia się osoby z tej samej grupy wiekowej – dlatego coolhuntering to jedna z szans na zrobienie kariery dla młodych na polskim rynku pracy. Istotna jest także biegłość w poruszania się po internecie, znajomość platform i miejsc skupiających osoby z danej grupy docelowej, a także wysokie wyczulenie na wahania nastrojów i sygnały świadczące zarówno o pozytywnym, jak i negatywnym odbiorze przekazu marketingowego. 

 

Coolhunter – gdzie szukać ofert pracy?

Firmy często zatrudniają analityków na podstawie umów cywilnoprawnych albo B2B. Wiąże się to ze specyfiką obowiązków. Zlecenia wykonywane są w nienormowanym czasie pracy. Często coolhunter bierze udział w imprezach w nocy, w weekendy, jest wysyłany w różne miejsca i trudno byłoby na początku miesiąca zaplanować grafik jego pracy z wyprzedzeniem. Na podstawie zebranych w internecie czy w terenie informacji sporządza analizy i raporty, przedstawiane zleceniodawcom. Co więcej, wielu coolhunterów decyduje się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej i realizuje zlecenia dla różnych firm. 

Istnieje także możliwość zatrudnienia na umowę o pracę, przede wszystkim w firmach marketingowych (firmach zatrudniających analityków rynkowych) oraz w dużych przedsiębiorstwach z rozbudowanym działem marketingu.

Coolhunter – czynniki szkodliwe w środowisku pracy

W zawodzie cool huntera do czynników mogących mieć negatywny wpływ na zdrowie należy przede wszystkim długotrwała ekspozycja na ekrany, co może przyczynić się do pogorszenia wzroku, zmęczenia, powodować ból głowy. 

Problemem może być także niewłaściwa postawa ciała w czasie siedzenia przed komputerem, co z kolei prowadzi do bólu pleców, głowy, barku, a także rozwinięcia się wad postawy. Są to typowe zagrożenia związane z pracą przed komputerem.

Coolhunter – średnie wynagrodzenie

Jak już zostało wspomniane, coolhunter to dość młoda profesja. Wcześniej zadania związane z analizą trendów należały do marketingowców czy PR-owców. Obecnie praca coolhuntera coraz częściej traktowana jest odrębnie, jednak wciąż częściej jako dodatkowa praca niż zajęcie na pełny etat. Dlatego trudno określić poziom zarobków. Jedno jest pewne – zawód ten można uznać za przyszłościową profesję, która może przynieść satysfakcjonujące dochody.

Pewną wskazówką może być Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (Sedlak & Sedlak), w którym wskazano, że w 2025 roku mediana zarobków analityka trendów rynkowych wynosi 9470 zł brutto miesięcznie.

Coolhunter – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Coolhunter – co to? Czy to zawód przyszłościowy?

 

Cool hunter lub coolhunter to określenia z języka angielskiego, które tłumaczeniu oznaczają analityka trendów rynkowych. Jest to specjalista zajmujący się przewidywaniem nowych trendów konsumenckich na postawie dotychczasowych zachowań, wyborów i nastrojów wybranej grupy docelowej. Praca polega zarówno na określaniu aktualnych preferencji grupy, jak i wskazaniu najlepszych kierunków działań marketingowych i przewidywaniu nowych trendów. Zawód można określić jako przyszłościowy. Firmy stosują coraz bardziej zaawansowane narzędzia analityczne i potrzebują pracowników, którzy będą potrafić je wykorzystywać oraz wyciągać trafne wnioski z analiz.

 

  • Coolhunter – czy w tym zawodzie trzeba mieć studia?

Wielu pracodawców preferuje kandydatów z wykształceniem wyższym, szczególnie w dziedzinie marketingu, analizy danych, PR. Studia wyższe jednak nie są obligatoryjne. Chętnie zatrudniane są także osoby młode, doskonale znające daną grupę docelową (np. należące do niej), biegle poruszające się po internecie, które potrafią wyłapać trendy i trendsetterów.

Informacje o publikacji dokumentu